A A
RSS

Hrana copiilor

Mie, Oct 29, 2008

Health, Sanatate

Delicatese pentru sugari

Ca proaspătă mămică te simți depășită de situație. Te îngrijorează greutatea bebelușului, ce hrană să-i pregătești, ce alimente trebuie evitate, orele de somn, eventualele alergii sau boli. Te gândești doar cum să faci pentru ca micuțul să crească sănătos și să fie ferit de neplăceri.

Și mai știm cu toții că o alimentație sănătoasă încă din timpul vieții intrauterine și continuând pe parcursul primilor ani de viață influențează hotărâtor creșterea și dezvoltarea ulterioară a copilului.

De aceea vom oferi câteva sfaturi mămicilor. Informarea în legătură cu ce și cât trebuie să mănânce un sugar ar trebui să devină principala preocupare pentru părinți.

Bun. Toată lumea știe că laptele matern este hrana ideală pentru un nou-născut. Este recomandat ca până la vârsta de minim 6 luni alimentația bebelușului să includă doar lapte de la sânul mamei. Avantajele sunt de neegalat: apropierea dintre mamă și copil, reducerea riscului apariției cancerului la sân, șanse minime de constipație/îngrășare/infecții intestinale pentru copil, reducerea riscului apariției alergiilor, transmiterea de anticorpi și ingrediente vitale pentru o hrană sănătoasă, disponibilitatea la orice oră și temperatura potrivită a laptelui.

Combinația dintre lapte și alimente solide poate începe, la sfatul pediatrului, după cele 6 luni. Nu lua în seamă indicațiile părinților, prietenelor sau vecinelor care le știu pe toate și care te îndeamnă să-i oferi copilului “mâncare adevărată”. Dacă ai posibilitatea alăptării la sân, prelungește această binecuvântare cât de mult.

Totuși, la un anumit moment va trebui să recurgi la alte alimente. Cu ce începi?

Diversificarea alimentației se impune când nevoile nutritive ale copilului nu mai sunt acoperite de lapte. Primul aliment introdus va fi sucul: de morcov, portocale, mere, piersici, roșii. Administrarea se va face treptat, începând cu 1-2 lingurițe pe zi (de obicei, din luna a 6-a). Apoi se trece la piure: din țelină, morcov, banane, biscuiți (lunile 7-8). Este preferabil ca aceste mâncăruri să fie pregătite în casă, iar borcanele din farmacii să fie o soluție doar în situații speciale.

După fructe și vegetale se poate recurge la carne de pui sau vită, brânză, iaurt, făinoase, gălbenuș, conopidă, cartof. Cantitățile pornesc de la 5-10 gr/zi și, evident, masa poate fi completată cu lapte.

De asemenea, este indicat ca într-o primă fază, mama să nu încerce amestecuri de fructe, pentru ca bebelușul să distingă fiecare gust în parte. Începând cu luna a 8-a alimentele pot fi combinate și copilul trebuie încurajat să mestece.

Pentru a nu pune în pericol viața bebeului trebuie să știi ce alimente să eviți până la vârsta de 1 an: mezeluri, fasole, carne grasă de porc, ciuperci, miere, cafea, măncăruri condimentate sau sărate, afumături, murături, prăjeli, mazăre, lapte de vacă, nuci, kiwi, fragi, mure, ciocolată, băuturi carbogazoase.

Numărul de mese se stabilește în funcție de vârstă și greutate, însă nu trebuie să fie mai mic de 4 în cazul copiilor peste 6 luni. Momentul în care micuții acceptă hrănirea cu alimente solide diferă, unii fiind pregătiți chiar de la 4 luni. Oricum, dacă observi creșterea interesului față de mâncare sau treziri frecvente în timpul nopții, ia în calcul diversificarea alimentației.

Pentru orice tulburări digestive întrerupe alimentația și consultă medicul. Legătura cu acesta trebuie păstrată și pentru a verifica greutatea sau evoluția stării de sănătate a copilului.

Tu ce probleme ai întâmpinat cu alimentația copilului? Cât de repede ai renunțat la lapte?

VN:F [1.0.8_357]

Leave a Reply