A A
RSS

Sport în timpul sarcinii

Mar, Oct 21, 2008

Sport & Fitness

Sarcină sănătoasă

Se spune că perioada maternității și momentul nașterii copilului reprezintă cele mai minunate stări pe care le poate trăi o femeie. Fericirea de a ține noul-născut în brațe nu poate fi egalată cu niciun alt sentiment.

Însă pentru a te bucura de aceste momente unice în viață trebuie să ai grijă de tine și de bebe pe parcursul celor 9 luni de sarcină.

Există un mit conform căruia toate femeile însărcinate au mofturi, sunt dificile, suferă schimbări ale corpului și sunt extrem de pretențioase și sensibile. Prea multe kg în plus și criza este gata! Între noi fie vorba, mitul devine realitate în majoritatea cazurilor.

Atenția și grija din partea soțului sunt neprețuite, însă conștientizarea din partea femeii a ceea ce presupune perioada prenatală are un rol decisiv. Echilibrul între alimentație, sport și odihnă este esențial.

Menținerea greutății corpului pe durata sarcinii și recăpătarea siluetei sunt obiective destul de solicitante pentru o gravidă. Exercițiile fizice sunt salvatoare și absolut necesare pentru menținerea unui tonus bun, pregătirea momentului nașterii, creșterea încrederii în sine, îmbunătățirea calității somnului și pentru asigurarea sănătății copilului. În plus, recuperarea fizică după naștere este mai rapidă dacă în timpul sarcinii se practică diferite activități fizice.

Ține minte totuși că în această perioadă nu îți modelezi corpul, nu încerci să ajungi la o formă de invidiat, ci te străduiești să menții o greutate normală, să nu depășești cele 15 kg luate în plus.

Dar ce sporturi sunt indicate? Mișcarea în aer liber, spre ex, poate fi practicată de-a lungul întregii sarcini și în orice anotimp. Întărește inima și plămânii, previne creșterea în greutate și oferă o stare de bună-dispoziție. Alergarea ușoară menține picioarele într-o stare excelentă dar constituie o provocare mai mare pentru organism. Înotul și activitățile sportive în apă sunt ideale deoarece antrenează mușchii fără a simți greutatea kilogramelor în plus, nu forțează încheieturile, relaxează și energizează corpul. Femeile care practică yoga se acomodează cu tehnicile de relaxare, învață cum să respire în momentul nașterii și cum să accepte mai ușor inevitabilele schimbări. Pedalarea pe o bicicletă medicinală conferă un tonus mai bun.

Există însă și activități care trebuie evitate datorită riscurilor implicate: călărie, ciclism, tenis, fotbal, baschet, ski, gimnastică, saună, băi fierbinți. De asemenea, exercițiile nu trebuie să includă acrobații, sărituri sau mișcări bruște. Neindicată este mișcarea pe vreme călduroasă ori atunci când simți lovituri ale copilului în burtă. Nu exagera niciodată, nu te suprasolicita și, mai ales, nu începe sportul fără încălzire.

Ia în calcul sfaturile specialiștilor: evită exercițiile pe spate, hidratează-te foarte bine atunci când faci sport, acordă atenție exercițiilor de relaxare, fă pauze ori de câte ori te simți obosită, crește intensitatea exercițiilor treptat. În primele 2 semestre de sarcină sunt indicate trei ședințe săptămânal, a câte 30 minute fiecare, iar în ultima perioadă mișcarea trebuie redusă ca durată – maxim 60 minute săptămânal.

Întrerupe imediat exercițiile în cazul în care observi următoarele simptome: durere abdominală, contracții uterine regulate, amețeală, sângerare vaginală, amorțeală, probleme cu vederea.

Există și situații nedorite, cu antecedente de complicații, avorturi spontane, naștere prematură, etc. În aceste condiții speciale, acordul medicului pentru începerea activității sportive este obligatoriu iar supravegherea necesară. În restul cazurilor, mai fericite, discuția dintre mamă și medic se rezumă la recomandări generale legate de tipul exercițiilor și frecvența lor.

Toți medicii recomandă sportul în timpul sarcinii. Mișcarea este benefică atât pentru organismul femeii cât și pentru sănătatea fătului. Foarte important este ca exercițiile fizice să fie ușoare, să nu epuizeze mama, să nu pună în pericol sănătatea celor două vieți.

Dieta potrivită, programul de sport, odihna, lipsa factorilor stresanți vor ajuta mama și viitorul bebeluș să se dezvolte în condiții excelente și să înfrunte noua viață într-un mod cât mai sănătos.

Crezi că lipsa sportului pe perioada sarcinii este periculoasă? Tu ce ai alege: o sală unde gravidele se antrenează cu instructori avizați sau camera de acasă, unde te poți desfășura în voie?

VN:F [1.0.8_357]

1 Comments For This Post

  1. alin PUA Says:

    Multumesc pentru ajutor :P, mi-a placut cum ai scris.

    VA:F [1.0.8_357]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Leave a Reply